ایجاد اتحادیه متشکل از چندین شرکت، استارتاپ، سازمان و دانشگاه بزرگ به دنبال اهداف بزرگ در زمینه توسعه هوش مصنوعی ایمن

متا، IBM  و چند شرکت بزرگ دیگر درحال ایجاد یک اتحاد درزمینه هوش مصنوعی هستند. یکی از اهداف اصلی این اتحاد، گسترش مدل‌های متن‌باز هوش مصنوعی به منظور برقراری یک جامعه باز و توانمند و ایجاد فضایی برای توسعه‌دهندگان و محققان به‌منظور سرعت‌بخشیدن به نوآوری مسئولانه درزمینه هوش مصنوعی و درعین‌حال حصول اطمینان از دقت علمی، اعتماد، امنیت، تنوع و رقابت اقتصادی است است. این مدل برخلاف مدل‌های بسته شرکت‌هایی مانند گوگل و OpenAI، در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

براساس اعلامیه منتشرشده در سایت IBM، چند شرکت قدرتمند در حوزه علم و تکنولوژی با یکدیگر متحد ‌شدند تا هدف توسعه مدل‌های متن‌باز هوش مصنوعی را دنبال کنند. در این اتحاد به‌جز متا و IBM، نام شرکت‌‌ها و سازمان‌های بزرگی مانند اینتل، AMD، ناسا و دانشگاه ییل نیز به‌چشم می‌خورد.

نیک کلگ به عنوان یکی از ستون‌های اصلی این اتحادیه رئیس امور جهانی متا در بیانیه‌ای گفت: «ما معتقدیم بهتر است هوش مصنوعی آشکارا توسعه یابد؛ به‌این‌ترتیب افراد بیشتری می‌توانند به مزایای آن دسترسی داشته باشند، محصولات خلاقانه بسازند و روی ایمنی آن کار کنند. » اتحاد هوش مصنوعی محققان، توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها را گردهم می‌آورد تا ابزارها و دانش خود را به اشتراک بگذارند.

این اتحاد قصد دارد بر ایمنی و شفافیت تمرکز کند؛ برای پیشبرد این موضوع، اتحاد هوش مصنوعی می‌خواهد منابع آموزشی در مورد جنبه‌های متعدد هوش مصنوعی برای عموم مردم و حتی سیاست‌گذاران منتشر کند. همچنین این اتحاد با برگزاری رویدادهای مختلف، بر توسعه ایمن هوش مصنوعی متمرکز خواهد شد.